اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی موبایل بدون واردات  

حدود 200 میلیون دلار از ارز نیمایی تخصیص داده شده به واردات تلفن همراه تاکنون به این امر محقق نشده است.

طبق بررسی های صورت گرفته تا پایان تیر ماه حدود 1 میلیارد دلار ارز به حوزه تلفن همراه اختصاص داده شده است که این حجم از تخصیص ارز در بازه یک سوم ابتدایی سال یک رقم قابل اعتنا به حساب می آید و از سوی دیگر بازار تلفن همراه وضعیت نامطلوبی را سپری می کند تا جایی که بعضا قیمت برخی موبایل های اقتصادی 30 الی 50 درصد افزایش یافته است.

براین اساس تقریبا نیمی از این اختصاص ارزها مربوط سامانه نیما با نرخ 42 الی 44 هزار تومان بوده که فاصله قابل توجهی با قیمت ارز با بازار آزاد دارد و بیش از 50 درصد کل ارز تخصیصی نیز مربوط به حوزه واردات در مقابل صادرات خود بوده که نرخ این ارز به بازار آزاد نزدیک است.

یک جمع بندی اولیه نشان می دهد که تا کنون حدود 200 میلیون دلار از ارز نیمایی تخصیص داده شده به واردات تلفن همراه منجر نشده است.

در حال حاضر زمانی بین 6 تا9 ماه برای رفع تعهد واردات تلفن همراه وجود دارد که برخی واردکنندگان از این فرصت استفاده کرده و رفع تعهد و تشریفات و فرایند واردات خود را در آخرین روزهای مجاز، تکمیل می‌کنند، در حالی که فرایند تجاری حوزه تجارت تلفن همراه  بسیار پرسرعت بوده و برخی شنیده ها حاکی از اصلاح بازه مجاز رفع تعهد در حوزه تلفن همراه است.

اما در این میان با توجه به درخواست های گسترده صنفی باید موضوع شفافیت در حوزه بازار موبایل پاسخ داده شود و مشخصات شرکت هایی که در سال 1403 تخصیص ارز دریافت کرده اند و همچنین میزان واردات کالای آن ها اعلام شود.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود